Predikan 26 söndagen under året 2022
Amos 6: 1a, 4-7; Ps 146: 7-10; 1Tim 6: 11-16; Luk 16; 19-31
Kontrastverkan
Liknelsen om den rike mannan och Lasaros målas av Lukas med tydliga kontraster. Den rike mannen lever i fest och glans, den fattige ligger utanför hans port i elände och nöd. Den rike är klädd i purpur och fint linne. Den fattiges kropp är täckt av sår. Han kan inte ens hålla de halvvilda hundarna ifrån sig. Den rike har fest varje dag. Den fattige får inte ens äta av smulorna som skrapades ner från bordet.
Både den rike och den fattige dör. Det är den enda likheten mellan de två. Men vid begravningen är kontrasten tillbaka. Det står om den rike att han begravdes. Säkert under ståtliga former. Om den fattige står det bara att han dog. Dock har han ett namn, Lasaros, vilket betyder ”Gud hjälper”, till skillnad från den rike, som är anonym.
Efter döden blir kontrasten ännu större, men med helt ombytta roller. Nu beskrivs den fattige först. Han förs av änglarna till Abrahams sida. Bilden har följt med in i den kristna begravningsliturgin. När kistan bärs ut ur kyrkan vid en katolsk begravning sjunger vi: ”In i Guds paradis må änglarna föra dig… må du med Lasaros, som här var fattig, få evig himmelsk vila”. Lasaros förs ända fram till Abrahams sida. Någon större lycka och ära kunde en troende jude inte tänka sig. Om den rike sägs det att han pinas i dödsriket. Rollerna är ombytta. Det som här på jorden såg ut som lycka förbyts i evig olycka. För den normala judiska tanken var detta chockerande. Vanligen såg man trygghet och välstånd som tecken på Guds välsignelse. Medan motgångar sågs som ett tecken på att man var övergiven av Gud.
Då hade man läst skrifterna ytligt eller i urval. Redan i Gamla Testamentet finns en rad exempel på att Gud särskilt tar sig an den prövade och den som fått lida. Psalmisten sjunger: ”Herren ger de förtryckta deras rätt, han ger de svältande bröd. Herren befriar de fångna.” I det nya förbundet klarnar sikten, med martyrerna som det tydligaste exemplet. Jordiskt sett var deras liv en katastrof, men kyrkan minns och firar dem som segrare. De har nått målet. Det avgörande exemplet är Jesus själv. Hans liv tycktes sluta i ett formidabelt misslyckande. Först efter uppståndelsen uppenbarades sanningen om hans liv.
Vår efterkristna kultur har blivit blind och döv för detta. Den har glömt eller avvisat evigheten, men tvingas motvilligt konstatera att denna världen inte tycks bli något paradis. Olyckor och motgångar blir värre för den som trott att sådant kunde förebyggas eller elimineras. Evangeliet visar att människan rätt förstår sin stund på jorden först i ljuset av evigheten. Samtidigt avgörs evigheten här i tiden. Någon möjlighet till omvändelse efter döden finns inte. Det gapar en klyfta mellan Abrahams sköte och dödsriket.
Vari låg skillnaden mellan den rike och den fattige i liknelsen? Den rike behöver inte ha varit ogudaktig, men han hade sitt hjärta i den jordiska välfärden. Han var blind och döv både för Gud och för den fattige utanför hans port. Han bekräftar att man inte kan tjäna både Gud och mammon. Lasaros måste ha satt sitt hopp till Gud, ett exempel på dem som psaltaren beskriver: de ödmjuka, de som ropar och ber i sin nöd, i sjukdom och armod, i barnlöshet och orättvisor. Det är dessa som Jesus prisar saliga. Saliga ni som är fattiga, ni som hungrar nu, ni som gråter nu, ni som smädas för Människosonens skull.
Den rike var inte bara döv för den fattiges rop. Han lyssnade inte heller till ”Mose och profeterna”, inte ens när han besökte synagogan och hörde ur Mose lag: ”Om det finns någon fattig hos dig, i någon av städerna i det land som Herren, din Gud vill ge dig, skall du inte vara hårdhjärtad och hålla handen sluten för din fattige broder”. Som katoliker påminns vi om det i de fyra första barmhärtighetsverken: ”Ge mat åt de hungrande, dryck åt de törstande, kläder åt de nakna, husrum åt främlingar”. När den rike mannen ber att Abraham skall varna hans efterlevande bröder, så svarar patriarken: ”De har Mose och profeterna. De kan lyssna till dem.” Då börjar den rike argumentera och ge råd åt patriarken, dessutom med ett vördsamt tilltal: ”Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.” Människan söker tecken och märkliga underverk, men lyssnar inte till den vägledning som är given. Abraham konstaterar torrt och sakligt: ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.”
På tisdag firar kyrkan ett helgon, Vincentius av Paul, som levde i Frankrike på 1600-talet. Han gav sitt liv i tjänst för fattiga och sjuka, fångna och galärslavar, föräldralösa barn och ensamma gamla. Hans liv smittade av sig på andra. Han stiftade både en manlig och en kvinnlig ordensgemenskap. Det var inte dåligt samvete som drev honom, utan kärlek. Vincentius hade upptäckt hemligheten. Kärleken till Kristus lärde honom att känna igen honom i de fattiga och nödlidande.
Hur lär man sig det? Hur lär man sig tro på och älska Kristus, också i sina fattiga medbröder? – Evangeliets svar har vi redan hört: lyssna till Mose och profeterna. Genom att lyssna till Guds ord ges oss den tro som fullbordas i kärleken. Av egen kraft kan vi varken tro eller älska. Men vi kan alla lyssna, med hjärtats öra. Och låta Ordet ta bort fjällen från våra ögon, slå hål på vår dövhet och öppna våra slutna händer för de fattiga.
När människan blir stilla och vänder sitt öra till Guds ord, också när det avslöjar henne själv, då upptäcker hon till sin förvåning att Herren i grunden inte är en sträng domare, utan mild och barmhärtig. Guds ”skonsamhet och mildhet är det främsta tecknet på hans allmakt”, hörde vi i kollektbönen. Denna Guds mildhet ingjuts i våra hjärtan. Aposteln säger att det är den helige Ande själv som ingjuter sin kärlek i våra hjärtan, kärleken både till Gud och till den fattige. När du är bedrövad och ömkar dig själv: läs Guds ord, utför ett barmhärtighetsverk, om så bara ett leende eller en bön för dem som verkligen lider! Det är Guds ord som inifrån nyskapar oss och vidgar våra hjärtan, så att vi kan löpa Guds buds väg i kärlekens outsägliga sötma.
Så kan liknelsen med sin kontrastverkan fullgöra sitt ärende. Berättelsen om den rike mannen och Lasaros blir ett glatt budskap. I ord och handling kan människan avlägga den goda bekännelsen till den Herre som var rik men blev fattig för vår skull för att vi genom hans fattigdom skulle bli rika. Honom vare ära i all evighet.
Amen.