Predikan 19 söndagen under året 2022
Vish 18: 6-9; Ps 33: 1, 12, 18-20, 22; Heb 11: 1-2, 8-19; Luk 12: 32-48
Mod, hopp och vardagstrohet
Gårdagens fest, Kristi förklaring, sprider sitt ljus också över denna söndag. Ljuset från Kristi ansikte återspeglar hans innersta enhet med Fadern. Det lyste fram när han bad. Det lyste fram i hans ansikte. Också hans kläder blev vita, vilket antyder hans heliga kyrka.
Vi behöver detta ljus av flera skäl: 1.för att våga se och höra vad som händer omkring oss; 2. för att hålla rätt kurs i livet; 3. för att vara trogna och vaksamma tjänare i vardagen.
Det behövs mod för att våga se och bedöma. När något tragiskt händer är det lätt att bli upprörd och förskräckt. Kanske förfasa sig. Då stannar det på känsloplanet. I första läsningen ur Salomos vishet berättades om övergången genom Röda havet. Israeliterna passerade torrskodda, medan de som förföljde dem gick under. Samma vatten blev några till räddning, andra till undergång. Det är skrivet för att vi skall våga se. Det som händer, en olycka, en sjukdom, en orättvisa, är något mer än vad vi ser på ytan. Det som händer kan bli till förbannelse eller till välsignelse, till undergång eller till räddning. Människan är inte helt utlämnad åt okända makter. Något i henne själv avgör hur det hela slutar. Och detta ’något’ har sin källa i ljuset från Kristus. Motgångar och orättvisor kan tas emot med tålamod, i ljuset från Kristi fotspår. Då blir det svåra till välsignelse. Men om människan fastnar i klagan och bitterhet kan det leda till undergång. Tålamod är inte bara en moralisk dygd. Det bygger på hoppet.
I andra läsningen hörde vi om Abrahams hopp. Han hoppades, också när allt mänskligt hopp var ute. Han fick kraft att avla en son, fast han, liksom hans hustru Sara, var överårig. Han trodde och litade på den som hade gett honom löftet. Han hade brutit upp till ett främmande land genom att tro på och följa den kallelse han fick.
”Han drog bort utan att veta vart han skulle komma”. Han lydde i tro. Den lydnaden gav honom hopp. Det gör Abraham till ett föredöme i hopp och förtröstan. Hans frimodiga uppbrott till ett främmande land, blir en bild för det jordiska livets vandring mot det utlovade hemlandet. Abrahams tro och hopp blir en bild för att vi alla är gäster och främlingar på jorden. Vårt hemland är något större, himlen.
Utan det hoppet går livets ekvation inte ihop. Utan hoppet om gudomlig rättvisa slutar livet i bitterhet över livets meningslösa orättvisor. Men med det yttersta hoppet blir jordelivet en förberedelse för det verkliga livet.
Det livet skymtade fram på Förklaringsberget. Ljuset både bländade och attraherade. För den som känner det ljuset, får inte olyckor och motgångar sista ordet. Den verkliga katastrofen är att göra sig blind för det gudomliga ljuset. Den som har sin skatt i himlen får en förunderlig förmåga att bemästra de jordiska bekymren, till skillnad från den som har sitt hjärta i det jordiska. Den enda katastrofen, säger Chrysostomos, är att fastna i synd och otro. Endast synden sänker människan ner i det slutliga mörkret. Alla andra svårigheter är övergående och kan dessutom förvandlas till välsignelse. Martyrernas liv slutade inte i katastrof. Deras död öppnade dörren till livet och kyrkan glömmer inte sina martyrer. De är både föredömen och förebedjare.
Många tänker att hoppet om himlen gör de troende till andliga drömmare. Det finns en risk, men undantagen upphäver inte regeln. I evangeliet beskriver Jesus sina lärjungar som tjänare som fullgör sin tjänst i rätt tid. De väntar på att deras Herre kan komma när som helst. De skall ha sina kläder uppfästa och sina lampor brinnande. Det är bilder för att utföra sina vardagsplikter med klokhet och trohet.
Benedictus skriver ett av sina vackraste kapitel om klostrets förvaltare. Han skall ha en mogen karaktär, vara nykter och måttfull i maten. Han får inte vara häftig, inte orättvis, inte trög eller slösaktig. Det är grundläggande vardagsdygder. Han skall ta sig an sjuka, barn, flyktingar och fattiga, men också hantera redskapen som heliga altarkärl. Han behöver inte ha andliga visioner, men han skall ha ett vänligt ord på tungan och visa djup respekt för varje människa.
Gregorius av Nyssa säger att vi skall vara omgjordade med kyskhet och upplysta av ett gott samvete. Kyskhet är den rena kärleken, fri från vrede och begär. Det goda samvetet betyder inte att vara felfri. Ett gott samvete har den som lever av Guds förlåtelse och nåd. Han faller och reser sig igen. Eller snarare, vi faller men någon reser oss upp på nytt, när vi ber om det. Han skjuter inte på att gå till bikt när det behövs. ”Aldrig ge upp hoppet om Guds barmhärtighet”, säger Benedictus.
Tre ting behöver vi alltså: mod, hopp och trohet i vardagen.
Ljuset från Förklaringsberget ger oss det. Det gudomliga ljuset strålade från Kristi ansikte. Det bländade och förskräckte, men attraherade än mer. Petrus ville ju bygga hyddor. ”Här är oss gott att vara.” Det lyste av gudomlig barmhärtighet. Det lyste från Kristi ansikte, den gudomliga barmhärtighetens ansikte. Det ljuset vill dra varje människa närmare det himmelska slutmålet.
Vi ser det ljuset i varje eukaristi. Altaret är vårt Förklaringsberg. Vi får inte bara se. Vi blir själva upplysta och förvandlade av det himmelska ljuset redan på vägen till målet. ”Alla vi som utan slöja för ansiktet skådar Herrens härlighet förvandlas till en och samma avbild; vi förhärligas av denna härlighet som kommer från Herren, Anden.”
Lovad vare Herren som upplyser oss med sitt barmhärtiga och himmelska ljus.
Amen.
pater Ingmar Svanteson