Predikan 14 söndagen under året 2021
Hes 2: 2-5; Ps 123; 2 Kor 12 :7-10; Mark 6: 1-6
Vägen till glädje – och några hinder som kan röjas undan
Människan kan vara allt från en förhärdad syndare till ett helgon med glädje i hjärtat. Dagens läsningar uppvisar hela spännvidden. Profeten Hesekiel skickas till Israels barn som har trotsiga hjärtan och hårda pannor. Jesus blir själv en stötesten för sina tidigare grannar i Nasaret. Glädjen hör vi om hos Paulus i andra läsningen. Han gläder sig till och med över sina svårigheter. – Kanske suckar vi när vi hör om sådant, men låt oss i stället be om att få den glädjen upplivad, ty den finns i den döptes hjärta under lager av synd och annat skräp. Och lära oss att upptäcka några av hindren.
Det första hindret möter profeten Hesekiel hos det folk Gud har sänt honom till. Tiden är strax före Jerusalems fall på 500-talet f.Kr. Hans budskap stöter på hårda pannor och trotsiga hjärtan, ett motsträvigt folk. Det profeten varnat för händer. Staden och templet rivs ner och folket förs bort i främmande land. De bibliska författarna tvekar inte om orsaken. Folket ville inte lyssna. Deras ohörsamhet berövar dem både stolthet och glädje. De förs bort i främmande land.
Situationen då har många likheter med Västerlandet idag. Den moraliska kris som alla plågas av har sin grund i en troskris. Ett uppror mot Gud och hans heliga ordningar. Andra makter tar över och de makterna är inte nådiga. Efter ett tag visar det sig att avgudarna är grymma, omänskliga och obarmhärtiga. De lämnar inte sten på sten. Herren, däremot, som för den trotsige kan upplevas som sträng och hotfull, är i grunden barmhärtig. Han vill, ibland med stränga bud, föra sina barn in i den hållbara och eviga glädjen. Han har genom sin älskade Sons död och uppståndelse upprättat den fallna världen. I kollektbönen bad vi: ”låt vår befrielse från syndens makt glädja oss nu och för evigt”.
Ett första steg på vägen till glädje är att våga se om jag själv har påverkats och smittats av trotset mot Guds ord och hans heliga kyrkas bud och ordningar. Så länge jag inte ser det hos mig själv kan fienden agera ostört och göra mig blind. Hur lyssnar jag till Guds ord och till kyrkans undervisning? Har jag anpassat mig till denna världens sätt att se och bedöma? Den värld som tror sig veta bättre än Gud. Det betyder inte att Herren vill ha en slavisk lydnad. Aposteln säger: ”låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt”. Herren vill förvandla våra tankar så att vi själva kan se och bedöma.
Också Jesus möter motstånd när han förkunnar i sin hemstad Nasaret. Först blir människorna häpna och frågar: ”Var har han detta ifrån?” I Kafarnaum, som Markus tidigare berättat om, hade man överväldigats av hans undervisning och underverk. Ryktet hade spritt sig i hela Galileen. Men i Nasaret där Jesus vuxit upp blir han en stötesten. De känner hans familj och de som kallas Jesu bröder och systrar. (I bibeln kan också kusiner och andra släktingar kallas bröder och systrar. Sannolikt var det Josefs barn i ett tidigare gifte. Kyrkan vet att Jesus var Marias enda barn.)
Här är det Jesu sanna mänsklighet som blir en stötesten. De kan inte tänka sig att Jesus är något mera än den pojke de sett växa upp ibland dem. Jesus själv förvånas över att ”de inte ville tro”. Idag kan det handla om att men inte längre tror på den Heliga skrift som något mera än mänskliga texter. Eller om brödet och vinet i den heliga eukaristin. Våra sinnen ser och smakar bara bröd och vin. Det är tron som övertygar oss om att gåvorna förvandlats till Kristi kropp och blod. Men otron har sipprat in i kyrkan.[1] Hur skall kyrkan kunna fullgöra sitt uppdrag om hon inte själv tror på sin tro?
Bär jag själv på ett motstånd av detta slag? Lånar jag mitt öra till teologer och röster som förminskar Jesu hemlighet och gör honom till bara en profet, om än den störste? Ytterst handlar det inte om idéer, utan om kyrkans allraheligaste tro, förmedlad till oss av martyrer och helgon som har vittnat om att denna tro är det enda som håller att leva på och dö för. Och som är vägen till den glädje som Paulus vittnade om.
Paulus var ivrig och orädd. Han hade arbetat ”mer än de flesta”. Ingenting tycktes hindra honom. Men nu har han fått en inre fiende som håller på att knäcka honom. Han kallar det en ”tagg som sticker honom”, en ”ängel från Satan som misshandlar honom”, kanske en sjukdom, ett handikapp, en tanke eller en besvärlig motståndare som inte lämnade honom i fred.
Tre gånger har den väldige aposteln bett Herren att ”taggen” skall lämna honom i fred. Det är lätt att förstå. Också en liten sten i skon, kan göra det nästan omöjligt att röra sig. Spontant tänker människan: om jag bara befrias från mitt handikapp, ofta en besvärlig medmänniska, så kan mitt liv bli mera fruktbärande. Paulus ser själv en tänkbar förklaring till att Gud har tillåtit denna ”tagg” – ”så att jag inte blir högfärdig”. Andligt högmod kan sabotera också de ädlaste och största insatser.
Paulus blev inte bönhörd. I stället fick han detta svar från Herren: ”Min nåd är allt du behöver”. Det märkliga är att när han bejakar detta, då händer något med honom, något befriande och förlösande. Själv säger han: ”I svagheten blir kraften störst”. En svaghet, ett handikapp, som först uppfattas som ett hinder, blir ett hjälpmedel och en välsignelse. Paulus vill t.o.m. skryta med sin svaghet. Och det sitter inte i hans obändiga vilja. Han har fått det som en gåva. Nu ”gläds han åt förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd”. Till slut säger han: ”När jag är svag, då är jag stark”. Herren tycks tillåta svaghet för att ge oss del av en annan styrka än den vi har tänkt och förväntat oss. Den gåvan förenade Paulus ännu mera med Kristus. I ett annat brev säger han: ”Nu gläder jag mig över att få lida för er”. Han lider det ”för Kristi kropp, som är kyrkan”. Han dras in i Kristi lidande, som på något sätt blir hans. Och den närheten ger honom glädje. Svagheten förlorar sin deprimerande kraft och blir i stället ett tillflöde för ännu större glädje.
Hinder på vägen till denna glädje kan vara svåra att upptäcka. Någon ser inte det egna motståndet. Andra skyller på sina svagheter för att slippa använda de krafter och den vilja hon har. En vägvisare (Isak Syriern) beskriver det så: ”De funderar ständigt, inte sällan över sina sjukdomar, de vill förutse allt farligt som kan hända dem – de blir sittande.”
Falsk ödmjukhet måste genomskådas. Till exempel den spelade ödmjukheten, den som förnekar det han har och kan, men som i hemlighet ändå drömmer om egen storhet.
Synder som inte biktas och botas försvagar kraften.
Bed om delaktighet i Jesu ödmjukhet. Eller var åtminstone lite nyfiken på vad den innehåller.
Har Du bett om befrielse från dina törntaggar och handikapp och bönen tycks förbli obesvarad – förtrösta på Gud. ”Var stilla för Herren och förbida honom.” Lös ett problem i taget och börja med bön. Herren överger inte sina barn, men hans vägar är större än något vi har tänkt. Gläd dig över att ditt namn är skrivet i himlen. Överlåt dig åt hans goda vilja och plan varje dag. Det svar som aposteln fick gäller alla: ”Min nåd är allt du behöver. När jag är svag, då är jag stark.” Säg: ”Herren är min herde, ingenting skall fattas mig”.
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] Enligt en färsk undersökning i USA (2019) är det endast en tredjedel av katoliker som tror att denna förvandling sker. Nästan hälften tror, förvånande nog, att katolska kyrkan lär att brödet och vinet är symboler.