Predikan 1 januari 2025, Guds Moder Marias högtid
4 Mos 6: 22-27; Ps 67; Gal 4: 4-7; Luk 2: 16-21
Ett välsignat nytt år
Gott Nytt År önskar vi varandra. Alla har en känsla av att det behövs. Även en sekulär kultur har en längtan och ett hopp om en bättre framtid. Men vad är bättre tider? Vad vill vi med denna önskan?
Ett årsskifte påminner om att tiden inte är en fritt framflytande ström av tid. I skapelseberättelsen läser vi att Gud genom solen och månen har skilt dagen från natten för att utmärka högtider, dagar och år. Det finns en tanke med tiden, en god tanke. Kristen tro är inte allmänt optimistisk, den räknar snarare med allt svårare tider, men den ger ett hopp. Det av påven Franciskus utropade jubelåret är ställt under hoppets tecken. Dagens liturgi leder stegvis fram mot detta hopp.
I första läsningen hörde vi hur Gud uppmanade Aron och hans prästerliga söner att välsigna Israels barn. Prästens välsignelse var ett tecken på och förmedlade Guds beskydd och omsorg. Ibland tog den sig mycket konkreta uttryck i får och kameler, god skörd, många barn, hälsa, långt liv och seger över fienderna. Men det fanns en djupare innebörd i välsignelsen. Välsignelsebönen bad till slut att Herren själv skulle vända sitt ansikte till den som välsignas. ”Må Herren låta sitt ansikte lysa över dig. Må Herren vända sitt ansikte till dig och ge dig frid”.
Vi känner det mänskliga behovet av att bli sedd, att bli sedd av någon med en pålitlig kärlek. För ett barn lägger det grunden till förtröstan och trygghet. Men det går ännu djupare. Människans djupaste behov är att få se och själv bli sedd av Gud. Det är människans slutliga hopp. Men något har gjort människan blind. Hon vill se Gud, men kan det inte, om inte blindheten botas. Därför nöjer sig de flesta med jordiska och synliga ting. Människan säljer sin djupaste önskan och värdighet. Hon fyller sin tid med tomma och fåfängliga ting. Hon söker det skapade på bekostnad av Skaparen. Konsekvensen är bister men rättvis. Den som sår förgängelse skall skörda förgängelse.
I andra läsningen väcks ett hopp. Aposteln talar om tiden. ”När tiden var inne sände Gud sin son, född av en kvinna.” Det barn som föds är, enligt kristen tro, ”utstrålningen av Guds härlighet och en avglans av hans väsen”.
Nyårsdagen i katolska kyrkan är inte bara en Kristusdag, den är också en Maria-dag. Då blir det tydligare att Kristus har blivit verklig människa. Han återspeglar ock-så sin moders drag. Hon förmedlade till honom hans mänskliga gestalt och särdrag. Så viktig är Marias roll. I hennes sköte förenas himmel och jord. Hon är jorden som fuktas av den himmelska daggen. Med både kropp och själ bejakade hon sin kallelse att bli Moder. Kristus kom inte ”fix och färdig” till jorden. Maria upplät inte bara ett rum åt Sonen. Gud föddes genom henne till vår värld. Gud ville helt och fullt anta vår mänskliga natur. På konciliet i Efesos år 431 bejakar kyrkan den djärva benämningen Gudaföderska för Maria. Det är ytterst ett försvar för människoblivandets verklighet, för julens mysterium. Det kyrkan säger om Maria är en konsekvens av hennes tro på Kristus. Gud har genom henne skänkt oss sin Son. Därmed har Gud vänt sitt ansikte till oss och välsignat oss. Vår Frälsare har en mor.
Att Gud föds som ett människobarn ger människan hopp. Hon kan födas på nytt och bli Guds barn. Det är julens saliga utbyte. Jesus, Guds Son, blir vår broder, och därmed får vi kalla hans Fader för vår Fader. Aposteln sade: ”Eftersom ni är söner, har Gud sänt sin sons ande in i vårt hjärta, och den ropar: Abba! Fader!” Det betyder också att vi får räkna hans mor som vår moder.
Genom dopet blir vi lemmar i Kristi kropp, den kropp som Maria burit, fött, vårdat och fostrat. Maria fortsätter denna uppgift, men nu vårdar hon sig om Kristi mystiska kropp, som är hans kyrka. Hon är hela kyrkans moder. – Lika lite som vi skall låta en dag gå utan att be Fader vår, lika lite skall en dag gå utan att ha bett: Var hälsad Maria.
I bönen över offergåvorna ber vi att ”det nådens verk som tog sin början i Maria, skall nå sin fullbordan i oss”.Kan det finnas någon bättre nyårsönskan för varandra och för oss själva?
Maria blir både vårt föredöme och vår hjälpare. Hon är den främsta bland alla lärjungar. Hennes uppgift tog henne själv helt och fullt i anspråk. Och hon lät sig tas i anspråk. Hon lyssnade och bejakade kallelsen att vara Herrens tjänarinna. Maria lyssnar och följer sin son ända till korset. Hon går ödmjukhetens väg. Finns det någon bättre väg för det nya året? ”Maria är hoppets kvinna”, säger Benedikt XVI, vår förre påve. ”Män och kvinnor har i alla tider tagit sin tillflykt till hennes moderliga omsorg och jungfruliga renhet.”
Därför är Maria kyrkans starkaste vapen i kampen om människan. Det kan tyckas fromt i överkant, men det rymmer en kraft som ger hopp och som avgör mänsklighetens framtid. Den ödmjuka tjänarinnan visar vägen till människans sanna upphöjelse, medan de mäktiga och högmodiga skall störtas. Hon är det starkaste värnet mot allt som hotar att förnedra, förgifta och förgöra människan, antingen det sker i högmod och förhävelse eller i desperation och förtvivlan.
Genom Maria har Gud skänkt oss Frälsaren och därmed välsignat oss.
Vi anförtror oss åt hennes förbön och omsorger, ty hon är också vår Moder.
Hon är hoppets tecken på vad nåden vill fullborda i var och en av oss, och med hela världen.
Därför önskar vi varandra ett Gott nytt år.
Amen.
pater Ingmar Svanteson