Kortpredikan 30 juli 2021, S. Elin av Skövde, martyr
3 Mos 23:1, 4-11, 15-16, 27 34b-37; Ps 81: 3-6b, 10-11b; Matt 13: 54-58
Judarnas högtider hade sitt ursprung i fester som herdar och åkerbrukare firade. De fylldes med nytt innehåll när Gud befriat folket ur Egypten och ingick förbund med dem. De största var påsken, veckohögtiden, som blev vår pingst, försoningsdagen och lövhyddohögtiden på hösten.
Detta i sin tur når sin fullbordan när kyrkans heliga år växer fram. Helgonfestarna, i sin tur, är Andens frukter av Kristi uppenbarelse.
Dagens helgon, den saliga Elin (Helena) av Skövde, levde under första delen av 1100-talet. På falska grunder beskylldes hon för dråp och begav sig på pilgrimsfärd till det Heliga landet. Efter hemkomsten blev hon själv mördad.
Men vid hennes grav skedde underverk som vittnade om hennes oskuld. Hon firades i alla de dåvarande svenska stiften.
Under sin livstid var helgonen ofta kontroversiella. Vår Herre själv var ett tecken som blev motsagt. Folket i hans hemstad hade svårt att se och förstå, trots att de förundrades över Jesu visdom och underverk. För dem var Jesus fortfarande bara ”snickarens son”.
Människoblivandets ”konkretion” både uppenbarar och döljer. Att häpna och förundras är en sak. Att tro är något mera. Jesus säger om folket i sin hemstad: ”de ville inte tro”.
Gud tvingar sig inte på människan. Samtidigt är tron något mer än ett viljebeslut. Den är en gudomlig gåva.
Låt oss be om trons gåva och uppmärksamt granska de hinder vi själva sätter upp.
Det gäller också vägen vidare, i kallelsen till helighet. De heliga är inte bara moraliska föredömen. De stöder oss med sina förböner.
”Låt denna dag, då hon (den saliga Elin) segrade över sina förföljare bli oss till tröst och mod när vi får känna motståndet från världen.” (ur kollektbönen)
pater Ingmar Svanteson