Kortpredikan 11 juli 2023, Vår helige Fader Benedictus, abbot, Europas skyddspatron

Kortpredikan 11 juli 2023, Vår helige Fader Benedictus, abbot, Europas skyddspatron

Ords 2: 1-9; Ps 34: 2-11; Kol 3: 12-17; Matt 19: 27-29

När vi som benediktiner låter blicken glida över dagens läsningar mär­ker vi hur bibelpräglad Benedictus´ regel är. Den heliga re­geln skymtar fram hela tiden. Regeln har vuxit fram är Benedic­tus´ och hans före­gångares stän­diga umgänge med Guds ord.

När vi i första läsningen hörde ur Ordspråksboken associerar vi till re­gelns upptakt. Dess prolog är som en mo­saik av bi­bel­ord. ”Lyss­­na, min son, böj ditt hjärta, sök, frukta Herren…”. Regeln återspeglar Guds ord.

Likaså läsningen ur Kolosserbrevet. ”Klä er i vänlighet, ödmjuk­het, mild­­het och tålamod, ha fördrag med varandra. Över allt skall ni ha kär­le­ken. Låt Kristi frid råda i era hjärtan. Låt Kristi ord bo hos er. Lär och vägled varandra med psalmer, hymner. Sjung Guds ord i era hjär­tan.”

I benediktinska öron låter det som hämtat ur re­geln, dess undervisning om korbönen och om hur bröderna skall leva i in­bör­des kärlek. Men källan är Guds ord.

I evangeliet hör vi om att lämna allt och följa Kristus. Och löftet att få hundrafalt igen. Det är ju vad regeln handlar om, att upp­täcka Kristus i allt och alla. ”Ingenting föredra framför kärleken till Kristus”.

Regeln inte bara en rad bibelcitat. Benedictus har ”tuggat i sig” Guds ord. Det har öppnat hans ögon för ordets giltighet i nya situatio­ner. Guds ord ”sprider sig”.

Det är därför regeln är så allmängiltig. Den gäl­ler alla kristna, ja alla människor.

Två priorinnor talade om gemen­samma problem. En av dem var bene­diktinsk. Den andra sade: ”Det är märkligt. Du hittar lösningen på de flesta problemen i Benedictus´regel”.    

Det är också därför den fortsätter att bära frukt i dem som följer den. Regeln hjälper oss att tillämpa och upptäcka Guds ord.  

Vi ber om Benedictus´ förböner för oss och för alla hans vänner.

Vi tackar Gud för den vägledare, vår helige fader Benedictus, som funnit oss, och än mer för Guds ord som funnit och präglat honom.

                                                                                                    pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson är katolsk präst och benediktinmunk i Den Helige Benedictus Kloster i Mariavall i östra Skåne. Pater Ingmar publicerar sina texter på klostrets hemsida klicka här

Pater Ingmar