Predikan 19 mars 2024, S. Josef, Jungfru Marias brudgum
2 Sam 7: 4-5a, 12-14a, 16; Rom 4: 13, 16-18, 22; Matt 1: 16, 18-21, 24a eller Luk 2: 41-51a
Kära bröder och systrar,
S:t Josef hade det dubbla ansvaret för sin hustru Maria och Jesus. Vem kan tänka sig ett större ansvar? Ett för alla mer betydelsefullt ansvar? För Josef själv, när han förstod att det var hans egen Frälsare och Konung han vakade över och fostrade?
Josef var Marias äkta man och Jesus hans fosterson. Han var en god och hederlig och from man. Han lyssnade till Gud och gjorde vad Gud befallde honom. I allt var han en trogen man och en god far. ”Med en faders hjärta har Josef älskat Jesus”, skrev påve Franciskus vid 150-årsfirandet av den dagen då Kyrkan tillkännagav att S:t Josef var den universella kyrkans skyddspatron.
I Nasaret var han känd som en som arbetade med trä och tillverkade praktiska saker för hemmet. I Egypten var han den asylsökande politiske flyktingen. Besöken i synagogorna med Maria och Jesus var hans sätt att leva av Guds ord som förkunnandes av rabbinerna. En dag skulle Gud låta honom återvända till Israel och Galiléen.
Gud hade gett honom ett löfte att höra till Abrahams folk. Om Abraham hade Gud sagt genom skriften: ”Jag har gjort dig till en fader till många folk”. I just detta folk uppreste Gud Josef som Återlösarens beskyddare. ”Återlösarens beskyddare” var det apostoliska brev som S:t Johannes Paulus II skrev 1989, under det elfte året av hans pontifikat.
”Jag har gjort dig till en fader till många folk” säger alltså Skriften om Abraham. Abraham trodde på Gud och bevisade sin tro, så som Gud ville och som gjorde Abraham till en ledare för Guds folk vars anfader han skulle bli genom sin hustru Sara och sin son Isak. ”Herren glömde inte sitt löfte till Sara utan gjorde med henne så som han sagt” (1 Mos 21:1).
Nu har den apostoliska kyrkan i 2000 år förkunnat att Marias son är Jesus, Faderns Son, och den utlovade Återlösaren, Befriaren och Offerlammet för alla folk i världen och historien.
Kära bröder och systrar, i dessa dagar talas det i media om många mäktiga män och alla undrar vad de skall göra som världsledare. Världens öde tycks ligga i deras händer. Ändå är det en kvinna, en blivande engelsk drottning, som de flesta vill se. Hon får fler följare på nätet än alla de stora presidenterna tillsammans.
Vad ska vi då säga om S:t Josef, Marias äkta man och Jesu fosterfader?
Som troende kristna ser vi honom som en verklig ledare, inte bara för ett folk utan för alla folk, eftersom han är den som följt Jesus från allra första stund och varit nära honom dag och natt. Han är den som undervisat Jesus som profeterna och om Guds skrivna ord, den hebreiska Torah.
Josef behöver inte påkostade valkampanjer, han behöver inte röstas fram som ledare, han är den som beskyddat den heliga familjen i Nasaret och som gjort allt Maria bett honom om.
Men man behöver tala mer om den helige Josef eftersom han så gärna håller sig i bakgrunden. Han hör till de stora tysta helgonen i den kristna traditionen. Då kan han ibland nästan glömmas bort, men i så fall blir hela Guds folk mycket fattigare. S:t Josef är nämligen en skatt och en källa för all tro, allt hopp och all kärlek.
Biskop Anders säger i förordet till boken ”Den helige Josefs år 2021”. ”Han kan bli vår läromästare på bönens väg”, så säger biskopen som citerar Teresa av Avila. ”Har vi svårt att be och inte hittar någon som kan hjälpa oss, lära oss att be, då skall vi vända oss till Josef”, säger hon, som inrättade det första kapellet invigt till S:t Josef i Kyrkans historia.
När föräldrarna Josef och Maria till slut funnit sin son bland de skriftlärda i Jerusalems tempel, svarade Jesus på deras oro med orden, ”Visste ni inte att jag måste vara hos min fader?” (Luk 2:49).
Men, skriver Lukas, ”de förstod inte vad han menade med sina ord” (Luk 2:50).
Kära bröder och systrar, kära unga och kära barn i familjerna, kanske det är det bästa sättet att fira högtiden S:t Josef Kyrkans skyddspatron och Jungfru Marias brudgum, att börja med vår okunskap och vårt ”vi förstår inte heller vad han menar med sina ord”, för att sedan be Josef att lära oss att leva med Jesus och be med honom.
Vi kan, om vi vill, välja S:t Josef som vår läromästare ”på bönens väg”. Amen.
diakon Göran Fäldt