Ljuset på Damaskusvägen förvandlade Paulus liv. Han bländades, men fick tillbaka synen och därmed förmågan att se hela tillvaron i det ljus som bländat honom. ”I ditt ljus ser vi ljus.” Det ljus han såg lyser fram i hans lära och i hans livsöde. Hans undervisning är hisnande och fylld av paradoxer, inte alltid lättbegriplig. Han kan inte dölja sin vältalighet, men man hör att den är av annat slag än den man lär sig i retoriken: bländande, ibland bitande, men också ömsint och varmt mänsklig.
Ljuset på Damaskusvägen förvandlade Paulus liv. Han bländades, men fick tillbaka synen och därtill förmågan att se hela tillvaron i det ljus som bländat honom. ”I ditt ljus ser vi ljus.” Kan vi se det Paulus såg? – Inte direkt, men det skymtar fram både i hans undervisning och i hans liv. Hans undervisning är hisnande och fylld av paradoxer, inte alltid lättbegriplig. Han kan inte dölja sin vältalighet, men det är inte den som förvandlat världen.
Ljuset på Damaskusvägen förvandlade Paulus liv. Han bländades, men fick tillbaka synen och därtill förmåga att se hela tillvaron i det ljus som bländat honom. ”I ditt ljus ser vi ljus.” Kan vi se det Paulus såg? – Inte direkt, men det skymtar fram i hans undervisning och i hans liv. Hans undervisning är hisnande och fylld av paradoxer, men inte alltid lättbegriplig. Han kan inte dölja sin vältalighet, men den är av annat slag än den gängse, bländande, ibland bitande, men också ömsint. Ett annat ljus skymtar fram.
Ljuset på Damaskusvägen förvandlade Paulus liv. Han bländades, men fick tillbaka synen och därtill förmåga att se hela tillvaron i detta ljus. ”I ditt ljus ser vi ljus.” Kan vi se det Paulus såg? – Jag tror det: I Paulus livsöde och lära. Hans undervisning är vidunderlig, men inte alltid så lättbegriplig. Lättast ser vi ljuset i hans eget liv. Där avspeglar sig hans undervisning. Det ljus han såg på Damaskusvägen lyser i hans eget liv.
Paulus bländades. Ljuset på Damaskusvägen gjorde honom blind i tre dagar. När han fick synen tillbaka döptes han och började förkunna.
Men enligt sitt Galaterbrev var han en tid i ”Arabien” innan han träffade Petrus en första gång. Först senare träffar han och förenas med de andra apostlarna.
Han behövde tid för att förstå vad han sett.